Fanittaminen ja kiusaaminen -ilmiö päättyi jo

Kylläpä aika menee pian – etenkin, kun keskusteluja käydään henkilökohtaisellakin tasolla useaa koskettaneesta aiheesta. Tässä tapauksessa kyse on vuodenvaihteen molemmin puolin ajoittuneesta Fanittaminen ja kiusaaminen -ilmiöstä.

Ilmiön alussa herätteinä toimivat eri näkökulmiin liittyvät kysymykset ja aihepiirit:
– Fanituksen kohteet: Ketä tai mitä sinä fanitat?
– Julkisuuden valokeila: Mistä julkisuus syntyy? Keitä ovat nykyajan julkkikset? Entä tähdet?
– Miten kiusaamista voi ehkäistä ja kiusattua auttaa? (taustana MLL:n materiaalit)
– Kalle Haatasen ohjelma aiheesta fanittaminen ja kiusaaminen (tähän saatii Yleltä kuunteluaikaa 2010 vuoden loppuun)

Aihepiiriä tutkittiin psykologian 1. kurssilla ja osa keskusteluista tuotiin ilmiön ning-ryhmään. Aktiivisin keskustelu syntyi keskusteluketjussa ”Kiusaako aikuinen

Ilmiön aikana tehtiin mm. tutkimus eräällä ala-asteella. Opiskelija selvitti alakoululaisten käsityksiä ja kokemuksia fanittamisesta ja kiusaamisesta. Myös uusia työkaluja otettiin käyttöön, kun eräs opiskelija julkaisi matkailuaiheisin fanituskertomuksen photo storyn keinoin.

Lukupiiri käynnistyi ilmiön aikana ja keskustelut jatkuvat edelleen. Luettavana ovat olleet
Torey Hayden: Pöllöpoika

Aino Kontula: Rexi on homo ja opettajat hullui!

Tietoja Tiina Airaksinen

Kehittämispäällikkö Otavan Opistolla. Yleissivistävän koulutuksen kehittämistoiminta; kehittämishankkeet, konsultointi; pedagoginen täydennyskoulutus; oppimisen tulevaisuuden tutkimus, (laadullinen) ennakointi; Opetussuunnitelmat-yksikön vetäjä. Tausta: aineenopettaja (ue, ps), etäopettaja, verkkopedagogi, etäopetuksen ja ilmiöpohjaisen oppimisen edelläkävijä, oppikirjailija.
Kategoria(t): oppiminen Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Jätä kommentti