Ilmiöt 2010-2011

Otavan Opiston ilmiöpohjaiset kurssit kuuluvat Opetushallituksen oppimisympäristöjen kehittämishankkeisiin. Tänä lukuvuonna tavoitteena on kehittää moniammatillisen pedagogisen tiimin toimintaa, mikä mahdollistaa oppiasteiden ja oppilaitosten välisten rajojen rikkomisen. Näin mukaan saataisiin perusopetus, lukiokoulutus, ammatillinen koulutus ja korkea-aste sekä vapaa sivistystyö, kansalaistoiminta ja työelämä.

Toinen keskeinen tavoite on hakea mallia sille, miten opiskelu ilmiöpohjaisilla kursseilla suhteutuu oppiaineiden kursseihin, ja miten ilmiökurssien suoritukset voidaan hyväksilukea kurssi- tai osasuorituksina.  Tämä edellyttää yhteistyötä erityisesti ilmiökurssin vetäjien, pedagogin ja aineenopettajien kesken.

Kaikilla ilmiöpohjaisilla kursseilla vastuutyöparina on vetäjä(t) ja pedagogi. Vetäjä hakee yleisöä, toimijoita ja asiantuntijoita ilmiön tutkimukseen, ja vastaa yhdessä pedagogin kanssa ilmiön kokonaisuudesta eli koordinoinnista ja aikataulutuksesta. Osa ilmiöiden vetäjistä toimii enemmänkin aiheen asiantuntijan roolissa eikä heillä välttämättä ole opettajan koulutusta eikä heiltä odoteta ilmiöpohjaisen oppimisen tuntemusta. Tällöin pedagogilla on päävastuu koordinoinnista.

Pedagogilla on myös pedagoginen vastuu ilmiöstä. Hän vastaa siitä, että ilmiön tutkimuksessa suoritetaan lukion ja vapaan sivitystyön kursseja. Mahdollisia oppimispolkuja etsitään yhdessä aineenopettajien kanssa.

Otavan Opistossa järjestetään lukuvuonna 2010-2011 kahdeksan ilmiöpohjaista kurssia. Toimin pedagogina useilla näistä. Syksyn 2010 ilmiöitä ovat:

  • Kaupunkien syke ja maaseudun rauha;
  • Nälkä ja jano;
  • Ihminen 2.0 sekä
  • Fanittaminen ja kiusaaminen.

Keväällä 2011 ilmiöt ovat:

  • Matkailun tulevaisuus;
  • Hyvinvointivaltio ja kansalaisvaikuttaminen;
  • Aika ja energia sekä
  • SOF, vuotuinen musikaalikurssi.

Kurssien etenemistä ja keskusteluja voi seurata Ilmiöpohjaisen oppimisen ja opetuksen -ningissä.

Tietoja Tiina Airaksinen

Kehittämispäällikkö Otavan Opistolla. Yleissivistävän koulutuksen kehittämistoiminta; kehittämishankkeet, konsultointi; pedagoginen täydennyskoulutus; oppimisen tulevaisuuden tutkimus, (laadullinen) ennakointi; Opetussuunnitelmat-yksikön vetäjä. Tausta: aineenopettaja (ue, ps), etäopettaja, verkkopedagogi, etäopetuksen ja ilmiöpohjaisen oppimisen edelläkävijä, oppikirjailija.
This entry was posted in oppiminen and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

2 vastausta artikkeliin: Ilmiöt 2010-2011

  1. Pekka Punkari sanoo:

    Mielenkiintoisia ilmiöitä, joissa mukana varmasti myös valokuva. Jos kaipaat lisää valotuksia, olen mielelläni mukana kehitysjoukoissa…gongin kumahduksen ulottuvilla.

  2. TAir sanoo:

    Hienoa Pekka: joko bongasit listalta ilmiön, joka tuntui heti omalta? Ollaanpa yhteydessä asian tiimoilta – tervetuloa mukaan kehittelemään ja toteuttamaan!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s