Miten olen hahmotellut kokonaiskuvaa

On kiinnostavaa tarkkailla omia työskentelyprosesseja, kun uudessa työssä alkaa hahmotella kokonaiskuvaa ja ottaa selvää, mistä tässä kaikessa on kyse.

Viime ja tällä viikolla kokonaisuuksien hahmottaminen on käytännössä tarkoittanut foorumeiden, artikkeleiden, esitysten ja koontien sekä kaikenlaisen hajanaisen tiedon läpikäymistä ja lukemista. On pitänyt nopeasti hahmottaa onko kyseessä asia, joka koskee minua tai vastuullani olevia töitä, jos on niin, minne kokoan informaation, jotten samoille foorumille tarvitse palata heti uudelleen.

Olen avannut joukon GoogleDokumentteja. Jokaisella tämän lukuvuoden ilmiökurssilla on oma tiedostonsa, jonne sitä koskeva tieto lisätään suoraan. Tiedot voivat olla linkkejä kiinnostaviin yhdistyksiin, järjestöihin ja uutisiin tai ne voivat olla menetelmiä ja sisältöjä koskevia ideoita.

Konkreettisten ilmiötiedostojen lisäksi on sellaisia tiedostoja kuin:

  • Yhteistyötahot ja henkilöiden osaaminen (tänne laitetaan muistiin kohdalle sattuvia kiinnostavia henkilöitä ja näkemys heidän erikoisalastaan, vahvuuksista, mahdollista yhteystiedoista yms.)
  • Ilmiökurssien kriteerit ja vastuuhenkiöiden roolit (sisältää faktaa ja yleistä ideointia)
  • Mahdollisia ilmiötoimijoita (tiedostoon kootaan mm. asiantuntijaehdokkaita eri ilmiöihin)
  • 2010-2011 Ilmiöt: Pajat, tvt- ja ryhmäkurssit samaan aikaa

Viimeisen dokumentin työstäminen on ollut työläämpää kuin muiden mutta se tulee olemaan hyödyllinen koko lukuvuoden ajan. Tiedostoon kootaan ilmiökohtaisesti kaikki relevantti Otavan Opiston kurssitarjonta sekä muiden toimijoiden samanaikainen tarjonta. Näitä muita voivat olla esimerkiksi näyttelyt ja yleisöluennot, jotka liittyvät tutkittavaan ilmiöön.

Dokumenttien sisällöt ovat osittain päällekäisiä, koska osa niistä on vain minun käytössäni ja osan olen jakanut koko työyhteisölle täydennettäväksi. Osa luonnollisestikin jotain tältä väliltä.

Tietoja Tiina Airaksinen

Kehittämispäällikkö Otavan Opistolla. Yleissivistävän koulutuksen kehittämistoiminta; kehittämishankkeet, konsultointi; pedagoginen täydennyskoulutus; oppimisen tulevaisuuden tutkimus, (laadullinen) ennakointi; Opetussuunnitelmat-yksikön vetäjä. Tausta: aineenopettaja (ue, ps), etäopettaja, verkkopedagogi, etäopetuksen ja ilmiöpohjaisen oppimisen edelläkävijä, oppikirjailija.
This entry was posted in oppiminen and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s