Nälkä ja jano -ilmiö: Johdanto ja oppimispolut

24.9.2010 Otavan Opistolla alkaa kaksi ilmiöpohjaista kurssia: Ihminen2.0 sekä Nälkä ja jano. Jälkimmäistä on ideoitu ilmiön vetäjän kanssa muutaman palaverin verran, ja kokonaisuus alkaa muotoutua.

Nälkä ja jano -ilmiön pääteemoja lähdettiin hahmottamaan kolmen pääkysymyksen kautta:

  1. Mitä sinä syöt ja juot, ja miksi?
  2. Mistä ruoka ja juoma tulevat?
  3. Riittääkö niitä kaikille?

Näiden ydinsisältöjen pohjalta kurssin vetäjä on etsinyt kurssille asiantuntijoita ja ollut yhteydessä yhteistyötahoihin. Minä olen puolestani rakentanut erilaisia oppimispolkuja.

Kuvitteellisten oppimispolkujen tarkoituksena on toimia sytykkeinä eli tarjota opiskelijalle herätteitä ja ideoita siitä, mitä Nälkä ja jano -ilmiökurssilla opiskeleminen voisi käytännössä tarkoittaa. Taustalla oppimispolkujen rakentamisessa on viime vuotiset ilmiökurssien kokeilut: useilla kursseilla opiskelijoille annettiin täysin vapaat kädet eli ohjeistus oli mallia ”kurssilla voi tehdä mitä vaan”. ”Mitä vaan” on abstrakti ja liian laaja – siitä on mahdotonta saada otetta eikä sen avulla pääse alkuun.

Kolmen oppimispolun esimerkkiopiskelijoiksi olen valinnut erilaisia oppimistyylejä edustavia opiskelijoita. Heistä kukin on kiinnostunut yhdestä edellä mainituista pääkysymyksistä, ja kukin tekee kurssin tuotoksen erilaisin välinein ja menetelmin. Oppimispolut on luotu niin, että niitä kulkemalla esimerkkiopiskelijat saavat lukiokurssien ja muiden tarjolla olevien kurssien suorituksia ja osasuorituksia.

Ilmiön vetäjä on kirjoittanut kurssin johdantotekstin ruokapöytäkeskusteluksi. Sen päätteeksi opiskelija ohjataan tutustumaan mahdollisiin oppimispolkuihin. Ningissä polut ovat vielä suljettuja mutta kirjaan polut Verkkopedagongiin yksi kerrallaan.

Tietoja Tiina Airaksinen

Kehittämispäällikkö Otavan Opistolla. Yleissivistävän koulutuksen kehittämistoiminta; kehittämishankkeet, konsultointi; pedagoginen täydennyskoulutus; oppimisen tulevaisuuden tutkimus, (laadullinen) ennakointi; Opetussuunnitelmat-yksikön vetäjä. Tausta: aineenopettaja (ue, ps), etäopettaja, verkkopedagogi, etäopetuksen ja ilmiöpohjaisen oppimisen edelläkävijä, oppikirjailija.
This entry was posted in oppiminen and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Yksi vastaus artikkeliin: Nälkä ja jano -ilmiö: Johdanto ja oppimispolut

  1. Paluuviite: Katsaus Verkkopedagongin vuoteen: Pedagoginen täydennyskoulutus, lukion tulevaisuus ja ilmiöpohjainen oppiminen kiinnostavat | Verkkopedagongi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s