Nälkä ja jano: Oppimispolku 1

Jos olet jo lukenut Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus -ningin Nälkä ja jano -ryhmästä ilmiön johdantotekstin, tiedät vähän siitä, mistä esimerkkiopiskelijat Tupu, Hupu ja Lupu keskustelevat Ilmiöbuffetissa syömisen lomassa. Tupu on kiinnostunut kysymyksestä: Mitä sinä syöt?

Tupu oppii kuvien ja tekemisen kautta. Hän pitää valokuvaamisesta ja on kiinnostunut videokuvauksesta, jota hänellä ei kuitenkaan ole ollut aikaa harjoitella. Tupun on helpompi hahmottaa ja selkiyttää omia ajatuksiaan kuvin kuin sanoin.

Näistä lähtökohdista käsin olen hahmotellut Tupun oppimispolun. Polku kuvailee, mitä Tupu ilmiökurssilla tekee ja mitä kurssisuorituksia hän siitä saa. Oppimispolkujen tarkoituksena ei ole niinkään esitellä vaihtoehtoisia kurssinsuoritustapoja kuin toimia sytykkeinä, kun ilmiökurssille osallistuvat opiskelijat ideoivat omia tutkimuskohteitaan ja sitä, kuinka he lähestyvät niitä.

Voit lukea Tupun polun GoogleDocsista.

Tietoja Tiina Airaksinen

Kehittämispäällikkö Otavan Opistolla. Yleissivistävän koulutuksen kehittämistoiminta; kehittämishankkeet, konsultointi; pedagoginen täydennyskoulutus; oppimisen tulevaisuuden tutkimus, (laadullinen) ennakointi; Opetussuunnitelmat-yksikön vetäjä. Tausta: aineenopettaja (ue, ps), etäopettaja, verkkopedagogi, etäopetuksen ja ilmiöpohjaisen oppimisen edelläkävijä, oppikirjailija.
This entry was posted in oppiminen and tagged , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s