Ydin- ja välineaineet ilmiökurssilla

Ilmiökurssin kautta voi suorittaa lukion kursseja tai tehdä niiden osasuorituksia. Voi olla, että osa opiskelijoista ilmoittautuu ilmiökurssille, koska pitää ilmiötä kiinnostavana. Kun kurssin alulla asetetaan tavoitteita ja tehdään tutkimussuunnitelmaa, olisi hyvä ottaa huomioon opiskelijan opintojen kokonaistilanne ja arvioida onko puuttuvilla kursseilla yhtymäkohtia opiskelijan kiinnostuksen kohteiden kanssa.

Opiskelijoita voi tulla ilmiökurssille myös eri oppiaineiden ryhmä- tai nettikurssien kautta. Tällöin opiskelija ei välttämättä osallistu ilmiökurssille kokonaan vaan valikoi siitä aineen kurssille soveltuvia osia.

Tällä viikolla olen lukenut läpi Otavan Opiston opetussuunnitelman ja poiminut sieltä kursseja, jotka ovat jollain tavalla sidoksissa parin viikon päästä alkavaan Nälkä ja jano -ilmiöön. Osa aineista on ydinaineita, osa puolestaan kehä- tai välineaineita. Se, minkä kurssin sisällöt ovat ilmiön ytimessä tai kehällä riippuu lähestymistavasta ja näkökulmasta.

Koko kurssin suorituksia tai osasuorituksia olisi mahdollista tehdä ainakin seuraaviin kursseihin. Sulkeissa joitain yhteyksiä kurssin teemoihin:

  • Biologia
  • BI3: Ympäristöekologia (esim. kestävä kehitys, ympäristönlukutaito)
  • BI4: Ihmisen biologia (esim. elintoiminnot, elimistön sopeutuminen)
  • BI5: Bioteknologia (esim. geeniteknologia, biotekniikka)
  • Maantiede
  • GE2: Yhteinen maailma (esim. luonnonvarat, tuotanto)
  • GE3: Riskien planeetta (esim. ihmisen ja luonnon riippuvuussuhteet)
  • GE5: Globaalit kehityskysymykset (esim. kehitysmaa-asiat)
  • Katsomusaineet
  • UE3: Ihmisen elämä ja etiikka (esim. tasa-arvo, sos. oik.muk., ympäristöetiikka)
  • ET3: Yksilö ja yhteisö (esim. sosiaalinen vastuu)
  • Filosofia
  • FI4: Yhteiskuntafilosofia (esim. oik.muk. yhteiskunta)
  • FI5: Ympäristöfilosofia (esim. suhde ympäristöön)
  • Historia
  • HI4: Ihminen, ympäristö ja kulttuuri (esim. miten ihminen käyttää luonnonvaroja)
  • Psykologia
  • PS4: Motivaatio, tunteet ja älykäs toiminta (esim. motiivit, päätöksenteko, ongelmanratkaisu)
  • PS5: Persoonallisuus ja mielenterveys (esim. identiteetti, minuus, mielenterveys)
  • Terveystieto
  • TE1: Terveyden perusteet (esim. ravitsemus)
  • TE2: Terveys ja arkielämä (esim. ruuan merkitykset, syömishäiriöt)
  • TE3: Terveys ja tutkimus (esim. terveyskäyttäytyminen ja -tottumukset, mittaaminen, ehkäisy)

Välineaineet tai -kurssit ovat sellaisia, joiden sisällöt eivät välttämättä ole ilmiökurssin keskiössä mutta itse oppiainetta voi hyödyntää ilmiön tutkimisessa. Tällaisia aineita ja kursseja ovat esimerkiksi:

  • Kielet: opiskelija voi kirjoittaa aineen, mielipidekirjoituksen tai kääntää jonkin ilmiöön liittyvän tekstin
  • Äidinkieli ja kirjallisuus, Suomi toisena kielenä
  • Ruotsi, esim. RUB5 Elinympäristömme; RUB7 Yhteinen maailma ja kansainvälistyminen
  • Englanti, esim. ENA4 Yhteiskunta ja ympäröivä maailma; ENA7 Luonto ja kestävä kehitys; ENA8 Yhteinen maailma ja kansainvälistyminen
  • Matematiikka, esim. MAA6 Todennäköisyys ja tilastot; MAB5 Tilastot ja todennäköisyys; MAB7 Talousmatematiikka
  • Kuvataide, musiikki, liikunta
  • Tietotekniikka
  • Mediaopinnot

Monet kurssit Otavan Opiston laajasta tvt-kurssien valikoimasta soveltuvat myös välineiksi. Tällöin opiskelija suorittaa tvt-kurssin ja pystyy hyödyntämään saamiaan tietoja ja taitoja heti ilmiön tutkimisessa. Nälän ja janon kanssa yhtä aikaa järjestetään esim.

  • 24.-25.9. Mitä on sosiaalinen media? Tutustu sosiaaliseen mediaan ilmiönä. Otetaan haltuun yleisesti tunnettuja sovelluksia ja ilmaispalveluita eri käyttötarkoituksiin.
  • 29.9-1.10. Viestinnän etiikka
  • 29.9.-1.10. Kuvankäsittelyn perusteet
  • 6.-8.10. Tekijänoikeudet. Tutustutaan tekijänoikeuksia koskevaan lainsäädäntöön, sen soveltamiskohteisiin ja haasteisiin. Käydään läpi myös Creative Commons -lisensoinnin perusteita.
  • 19.10. Vuorovaikutustaidot verkossa
  • 20.-22.10. Sosiaalisen median perusteet II

Tietoja Tiina Airaksinen

Kehittämispäällikkö Otavan Opistolla. Yleissivistävän koulutuksen kehittämistoiminta; kehittämishankkeet, konsultointi; pedagoginen täydennyskoulutus; oppimisen tulevaisuuden tutkimus, (laadullinen) ennakointi; Opetussuunnitelmat-yksikön vetäjä. Tausta: aineenopettaja (ue, ps), etäopettaja, verkkopedagogi, etäopetuksen ja ilmiöpohjaisen oppimisen edelläkävijä, oppikirjailija.
This entry was posted in oppiminen and tagged , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s