Tilannekatsaus viikko ennen ilmiökurssin alkua

Nälkä ja jano -ilmiökurssi alkaa pe 24.9.2010. Tein viikko ennen sen alkua tilannekatsauksen ja koonnin suunnitteluvaiheesta. Tilannekatsauksessa on huomioitu kurssin materiaalit ja opiskelijat, roolit ja toimijat sekä tiedottaminen ja yhteistyö.

Ningissä eli kurssin avoimessa opiskeluympäristössä on:
– ilmiön johdantoteksti, jonka lopusta on linkit kolmelle vaihtoehtoiselle oppimispolulle
– oppimispolut, joissa kuvaillaan erilaisia mahdollisuuksia suorittaa kursseja ilmiön avulla
– keskustelujen avaukset: osallistujien esittelyketju, avoin ideointiketju, linkkiketju
– syötteet Flickristä ja Deliciousista, molemmat tagilla nalkajano

Ilmiön asiantuntijat:
– ilmiön keskeisiin näkökulmiin on pyydetty asiantuntijoita, yksityiskohdat vielä osin sopimatta
– yhteistä tapahtumaa ja sen mahdollista yleisöä on suunniteltu ja kehitelty, aikataulutus on vielä kesken
– asiantuntijoiden kautta esille tulevat mm. seuraavat näkökulmat:

  • suurtalouskeittiö ja lähiruoka
  • luomutuotanto ja karjatilallisuus
  • syömishäiriöt ja yleinen hyvinvointi
  • Reilu kauppa ja maailmankauppa

Tiedottaminen opiskelijoille:
– maanantaina 20.9.2010 lähilukiolaisille pidetään mukaan innostava ilmiön tiedotus- ja markkinointitilaisuus, sen sisältö on valmis
– maanantaina 27.9.2010 lähilukiolaisille pidetään ilmiön avaustilaisuus, jossa on mukana yksi ilmiön asiantuntijosta sekä konkreettista tekemistä, suunnittelu on hyvällä mallilla
– nettilukiolaisille on lähetetty yleistä infoa molemmista alkamassa olevista ilmiöistä, ja sama info on viety Muikun ajankohtaisiin tiedotuksiin

Tiedottaminen ja yhteistyö opettajien kanssa:
– opettajat on otettu ilmiösuunnitteluun mukaan oppimispolkujen ideoinnista lähtien, yhteistyön välineinä mm.:
– jaetut dokumentit, johon monet opettajat ovat koonneet omia ideoitaan opettamansa         aineen suhteesta ilmiöön
– henkilökohtaiset yhteydetotot ja keskustelut mahdollisuuksista
– tiedottaminen, motivointi, ideointi
– maanantaina 20.9.2010 on palaveri toisen ilmiön vastuuhenkilöiden kanssa yhteistyön ja yhtymäkohtien ideoimiseksi
– torstaina 23.9.2010 on palaveri Kymppilinjan vetäjien ja opettajien kanssa konkreettisista mahdollisuuksista

Opiskelun aloitus:
– kurssin pohja ilmoittautumista varten on Muikussa
– alustava aikalautus ilmiöntutkimiselle on tehty, se tarkentuu vielä, kun tarkemmat tiedot asiantuntijoiden roolista varmistuvat
– lähilukiolaisia tulee mukaan kahden peräkkäisen maanantain tilaisuuksista
– lukion kurssien (osa)suorittajia tulee mukaan ryhmäkurssien kautta, opettajilla avainrooli
– Miten nettilukiolaisia houkutellaan mukaan?

Yhteenveto:
Ilmiön taustat ovat kunnossa. Varsinainen kurssi, sen sisällöt, suunnat ja mahdollisuudet alkavat elää mukaan tulevien opiskelijoiden myötä.

Tietoja Tiina Airaksinen

Kehittämispäällikkö Otavan Opistolla. Yleissivistävän koulutuksen kehittämistoiminta; kehittämishankkeet, konsultointi; pedagoginen täydennyskoulutus; oppimisen tulevaisuuden tutkimus, (laadullinen) ennakointi; Opetussuunnitelmat-yksikön vetäjä. Tausta: aineenopettaja (ue, ps), etäopettaja, verkkopedagogi, etäopetuksen ja ilmiöpohjaisen oppimisen edelläkävijä, oppikirjailija.
This entry was posted in oppiminen and tagged . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s