Nälkä ja jano -ilmiön opiskelua etänä ja läsnä

Kolmen ensimmäisen viikon aikana ilmiöpohjaisen oppimisen kurssilla on opiskeltu sekä läsnä että etänä. Lähiopiskelijat ovat pääosin Otavan Opiston kymppilinjalaisia, etänä opiskelee nettilukiolaisia, heissä on sekä ryhmäkurssien suorittajia että pelkkiä ilmiöopiskelijoita.

Kympit osallistuvat monenlaiseen toiminnalliseen oppimiseen, joiden sisällöt lähestyvät nälkä ja jano -ilmiötä kolmen alussa esillä olleen kysymyksen näkökulmasta. Opiskelijat ovat pohtineet mm. omia ruokailutottumuksiaan; selvittäneet, mitä maailmalla syödään, mitä on lähiruoka entä reilu kauppa. Näiden lisäksi on järjestetty esim. lähiruokapäivä, jossa lähiruokaa on kokattu Marttojen kotitalousneuvojan ohjauksessa.

Muun muassa näistä kymppien tekemisestä on alettu koota ”vetäjän päiväkirjamerkintöjä” uuteen blogiin: Ilmiömäistä toimintaa. Uuden blogin tarkoituksena on tehdä näkyväksi sitä toimintaa ja niitä tapahtumia, jotka eivät näy ilmiöiden ning:ssä tai Verkkopedagongissa. Ilmiömäistä-blogissa kirjoittaja vaihtuu aina ilmiön mukaan. Lisäksi sinne tullaan kokoamaan myös muualla näkymätöntä tietoa, jota saadaan raporttien ja palautteiden avulla. (Raporttirungon ja palautepohjien suunnittelua.)

Ilmiön etäopiskelijat ovat valinneet näkökulmikseen erityisesti biologiaan, terveystietoon ja psykologiaan liittyviä kysymyksiä. Työn alla on tuotoksia solun energiataloudesta (BI2), nesteen tarpeesta ja janosta (PS4) sekä kansanterveydestä ja terveysvaikutteisista ravintolisistä (TE3). Tuotoksissa ja niiden tekemisessä opiskelijat hyödyntävät välineaineina ainakin äidinkieltä (erilaiset tekstilajit, suullinen esittäminen). Ensimmäiset tuotosluonnokset on jo jätetty ningiin kommentoitaviksi. Opiskelijat ovat myös avanneet omien tuotostensa suunnittelu-, työskentely- ja edistymisketjut.

Tietoja Tiina Airaksinen

Kehittämispäällikkö Otavan Opistolla. Yleissivistävän koulutuksen kehittämistoiminta; kehittämishankkeet, konsultointi; pedagoginen täydennyskoulutus; oppimisen tulevaisuuden tutkimus, (laadullinen) ennakointi; Opetussuunnitelmat-yksikön vetäjä. Tausta: aineenopettaja (ue, ps), etäopettaja, verkkopedagogi, etäopetuksen ja ilmiöpohjaisen oppimisen edelläkävijä, oppikirjailija.
This entry was posted in oppiminen and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s