Aika ja energia

Lukuvuoden viimeisen ilmiön, Aika ja energia, tutkiminen alkaa huhtikuulla. Mitä kaikkea ilmiössä voisikaan käsitellä!?

Vuoden mittaan keskusteluissa on yleensä ensimmäisenä noussut esiin fysiikan ulottuvuus, erityisesti energiantuotantoon liittyvät teemat. Toinen vahva linja on ollut ihmislähtöisempi hallintateema: stressinhallinta, ajankäytönhallinta, elämänhallinta, tehtävienhallinta.

Otavan Opisto oli mukana Heurekassa 17.3.2011 järjestetyssä Liikkeelle! – Oppiminen elämän keskellä -tapahtumassa. Pienryhmätyöskentelyssä annoimme osallistujille mahdollisuuden miettiä, mitä kaikkea ilmiössä voisi käsitellä ja keiden kanssa tällöin pääsisi tekemään yhteistyötä. Cafe-työskentelyn ideapöytäliinat valokuvattiin, esiin nousi:

1. Aika ja energia fysikaalisina ilmiöinä
– mitä aika on? mitä energia on?
– Einsteinin suhteellisuusteoria
– ajan mittaaminen: aikavyöhykkeet, kokemus ajan kulumisesta
– maailman synty
– aaltoliikkeen energia, esim. tsunamin synty ja eteneminen
– talouskasvun paine ja pakko

2. Energian tuottaminen ja hyödyntäminen
– ydinenergia ja sen turvallisuus; ydinjätteen sijoittaminen
– uusiutumaton ja ilmastoa rasittava energia
– erilaiset energian tuotantomuodot, kuten tuulivoima
– case: auto: energia pitää auton liikkeessä, auton kiihtyvyys

3. Aika kronologisena ilmiönä
– kaikkeen liittyvä historia-tulevaisuus-ulottuvuus
– kello
– aikamatkustaminen

4. Aika ja energia filosofisina ilmiöinä
– olemassaolon tarkoitus
– aikakäsitys

5. ”Ihmisen aika” eli aika ja energia elämänhallinnallisena ilmiönä
– hyvinvointiin: mihin aika ja energia riittävät?
– mistä ihminen saa energiaa, miten varastoi, kuinka käyttää?
– uni, liikunta, ravitsemus/ruoka
– jaksaminen, negatiivinen ja positiivinen stressi
– elinkaariajattelu; kypsyminen, kehittyminen ja vanheneminen

Asiantuntija- ja yhteistyötahoiksi mainittiin mm.
– Energiayhtiöt, STUK, poliitikot (ydinvoimakysymys politiikassa), ydinenergian puolustajat/vastustajat, ympäristöjärjestöt (Green peace).
– Fyysikot, keksijät ja insinöörit.
– THL, työterveyshoitaja, kokki, ravitsemusterapeutti, UKK-instituutti, life coach.
– Scifi-harrastajat, runoilijat.
– Taloustieteilijät, kelloseppä.

Mahtavaa ainesta ilmiön vaihtoehtoisten oppimispolkujen suunnitteluun! Viisi polkua oppiaineyhdistelmineen on laadittuna, kartta ajan ja energian risteyskohdista on ilmiön vetäjällä taiteilun alla.

Tietoja Tiina Airaksinen

Kehittämispäällikkö Otavan Opistolla. Yleissivistävän koulutuksen kehittämistoiminta; kehittämishankkeet, konsultointi; pedagoginen täydennyskoulutus; oppimisen tulevaisuuden tutkimus, (laadullinen) ennakointi; Opetussuunnitelmat-yksikön vetäjä. Tausta: aineenopettaja (ue, ps), etäopettaja, verkkopedagogi, etäopetuksen ja ilmiöpohjaisen oppimisen edelläkävijä, oppikirjailija.
This entry was posted in oppiminen and tagged , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s