Aika ja energia -ilmiö, tilannekatsaus

Aika ja energia -ilmiön ensimmäisellä viikolla tutustuttiin oppimispolkuihin ja herätteisiin. Toiselle viikolle ilmiön vetäjä piirsi kartan, jossa ilmiö on kuin kaupunki ja erilaiset polut kuin teitä ja kujia (esim. elämänhallinnanpolku ja fysiikkaväylä). Ne johtavat toreille ja aukioille (esim. aineenhallintatori) sekä eri aihepiirien mukaisiin rakennuksiin ja tutustumiskohteisiin (esim. voimavaralataamo ja STUK). Teitä risteävät toisenlaiset väylät, kurssin tukimuodot (esim. kuten asiantuntijuustie ja linkkiväylä).

Toisella viikolla aloitetiin oman työn suunnittelu. Tuolloin verkossa järjestettiin keskustelu- ja kyselytunti. Ensimmäinen puolituntinen puhuttiin ajankäytönhallinnasta ja opiskelutaidoista, toinen puolituntinen ilmiöopiskelusta yleensä sekä meneillään olevan ilmiön moninaisista mahdollisuuksista. Ennen keskustelutilaisuutta yleistä suunnittelua varten avattiin keskusteluketju, jossa myös pohjustettiin ”ilmiöseikkailua”. Keskustelutilaisuuden jälkeen opiskelijoita kehotettiin avaamaan oman työskentelynsä suunnitteluketju, jonka alkuun voisi kirjoittaa hajanaisiakin ajatuksia siitä, mikä ilmiössä kiinnostaa ja mitä sen puitteisi voisi tehdä. Näiden keskusteluketjun on tarkoitus toimia yhtäältä oppimispäiväkirjoina ja toisaalta vertais- ja asiantuntijatuen paikkoina.

Ilmiön kolmannella, nyt kuluvalla viikolla teemana on ollut työn imu, työssä/opiskelussa jaksaminen, virtauskokemus (flow) sekä palautuminen. Näistä teemoista tutkija Anne Mäkikangas (JyU) piti alustuksen, jonka pohjalta ilmiöiden ningissä on keskusteltu Myönteiset energiatilat työssä/opiskelussa -ketjussa. Luennon tallenne on katsottavissa tämän viikon loppuun saakka (8.5.2011).

Opiskelijalle sen keksiminen, mitä ilmiössä tekisi on osoittautunut varsin haasteelliseksi. Pedagogille puolestaan tasapainotteleminen ohjaamisessa, lähikehityksen vyöhykkeellä: kuinka kannustaa ja tukea opiskelijaa niin, että hänelle syntyy onnistumisen kokemuksia mutta sopivat haasteet säilyvät.

Tietoja Tiina Airaksinen

Kehittämispäällikkö Otavan Opistolla. Yleissivistävän koulutuksen kehittämistoiminta; kehittämishankkeet, konsultointi; pedagoginen täydennyskoulutus; oppimisen tulevaisuuden tutkimus, (laadullinen) ennakointi; Opetussuunnitelmat-yksikön vetäjä. Tausta: aineenopettaja (ue, ps), etäopettaja, verkkopedagogi, etäopetuksen ja ilmiöpohjaisen oppimisen edelläkävijä, oppikirjailija.
This entry was posted in oppiminen and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s