Ensi lukuvuoden ilmiöt?

Lukuvuoden 2010-2011 aikana Otavan Opistossa on tutkittu yhtä ilmiötä / jakso lähilukion 6-jaksojärjestelmän aikataulujen mukaisesti. Samalla on ideoitu seuraavaa ilmiöoppimisen vuotta. Esillä on ollut muun muassa ajatus koko lukuvuoden kestävästä sateenvarjoilmiöstä sekä pohdintaa siitä, miten ottaa huomioon lukion tulevaisuusnäkymät ilmiöiden nimeämisessä ja ryhmittelyssä. Lisäksi on esitetty joukko toiveita yksittäisistä ilmiöistä.

Toiveita ensi vuoden ilmiöistä on koottu ainakin ilmiö.ningin keskusteluissa sekä ITK2011:ssa Otavan Opiston osastolla. Kaikki toiveet listattiin, minkä jälkeen ilmiöissä mukanaolleet opettajat ja opiskelijat valitsivat kolme itselleen mieluisinta ilmiötä. Vastauksia aiotaan hyödyntää ensi lukuvuoden suunnittelussa. Vastaajia oli 35.

Eniten ääniä sai ilmiö ”Suvaitsevaisuus ja hyvä elämä” ja toiseksi eniten ”Toinen todellisuus ja mahdolliset maailmat”. Kolmannen sijan jakoivat ehdotukset ”Vapaaehtoistyö”, ”Väestörakenne ja ikääntyminen” sekä ”Onnellisuus”. Valintojen perustelut olivat hyvin omakohtaisia, monet niistä liittyivät omaan opetettavaan aineeseen tai omiin kiinnostuksen kohteisiin. Osaa perusteltiin myös niiden yleishyödyllisyyden tai laajemman kiinnostavuuden näkökulmista.

Ilmiöpohjaisessa oppimisessa yhtenä ideana on ylittää koulun oppiainerajoja. Ilmiöt mahdollistavat myös muunlaisen integroinnin, rajojen ylittämisen ja niiden purkamisen. Ilmiöiden avulla oppimista on mahdollista viedä ulos koulusta. Tiedon rakentelussa ja tutkivassa otteessa voi hyödyntää muita oppilaitoksia, yrityksiä ja yhdistyksiä, koko yhteiskuntaa ja omaa elämänpiiriä.

Otavan Opiston kesäkuun paja (9.-11.62011) on ilmiöpohjaisen oppimisen teemapaja. Paja nivoutuu osaksi pedagogista täydennyskoulutusta, Oppiminen ja opettaminen muuttuvissa ympäristöissä. Sen puitteissa ilmiöoppimista tarkastellaan ainakin verkkopedagogiikan, sosiaalisen median ja vaihtoehtoisten pedagogiikoiden sekä tulevaisuuden tutkimuksen näkökulmista. Teoreettisen viitekehyksen ja kokonaisvaltaisen pedagogiikan taustoituksen ohella pajassa kuullaan case-esittelyjä, kun eri kouluasteiden oppilaitokset sekä järjestöt ja yhdistykset esittelevät omia ilmiökokemuksiaan.

Paja on samalla osa valtakunnallisia ilmiöoppimisen suunnittelupäiviä. Ideana on koota yhteen ilmiöistä eri näkökulmista kiinnostuneet toimijat,  ideoida ja suunnitella yhdessä ilmiölukuvuotta 2011-2012 sekä luoda uusia malleja ilmiöpohjaisen oppimisen kehittämiselle ja kokeiluille. Tervetuloa mukaan!

Tietoja Tiina Airaksinen

Kehittämispäällikkö Otavan Opistolla. Yleissivistävän koulutuksen kehittämistoiminta; kehittämishankkeet, konsultointi; pedagoginen täydennyskoulutus; oppimisen tulevaisuuden tutkimus, (laadullinen) ennakointi; Opetussuunnitelmat-yksikön vetäjä. Tausta: aineenopettaja (ue, ps), etäopettaja, verkkopedagogi, etäopetuksen ja ilmiöpohjaisen oppimisen edelläkävijä, oppikirjailija.
This entry was posted in oppiminen and tagged , , , . Bookmark the permalink.

3 vastausta artikkeliin: Ensi lukuvuoden ilmiöt?

  1. Aki sanoo:

    Itse odotan jo mielenkiinnolla ensi vuoden ilmiöitä ja niiden linkittämistä omiin opetettaviin kursseihin! Koko vuoden kestävä sateenvarjoilmiö olisi oiva tapa myös nivoa yksittäiset ilmiöt isommaksi teemakokonaisuudeksi. Jäsentyisikö ilmiöpohjainen oppiminen tällöin opiskelijallekin laajempana kokonaisuutena, jonka sisällä voi tutkia, kysyä, ihmetellä, olla luova, synnyttää uutta – niin yksittäisen teeman puitteissa kuin laajemman kokonaisuuden näkökulmasta?

    Millaisiakohan löytöjä syntyisi, kun lukiokoulutuksen tulevaisuuden nivoisi Toiseen todellisuuteen ja mahdollisiin maailmoihin?

  2. Mielestäni melkeinpä mikä tahansa noista listan suosituimmista kävisi tuollaiseksi sateenvarjoilmiöksi. Aika oli myös eräs ehdolla ollut, ja tämän tähänastisen Aika ja energia -ilmiön perusteella pitäisin sitäkin melko lailla toimivana yläkäsitteenä.

  3. Paluuviite: Katsaus Verkkopedagongin vuoteen: Pedagoginen täydennyskoulutus, lukion tulevaisuus ja ilmiöpohjainen oppiminen kiinnostavat | Verkkopedagongi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s