Ops ja sateenvarjoilmiö 2011-2012?

Ensi lukuvuoden ilmiösuunnittelussa on sekä etsitty yhteyksiä opetussuunnitelmaan että pohdittu mahdollista sateenvarjoilmiötä ja sen tarvetta. Sateenvarjoilmiö jatkuisi koko lukuvuoden ja siitä kulkisi juonteita muihin aikaansidottuihin ilmiöihin.

Sateenvarjoilmiö voisi nousta vuoden 2011 eurooppalaisista teemoista kuten ”Eurooppalainen vapaaehtoistoiminnan teemavuosi” tai ”Aktiivisen ikääntymisen ja sukupolvien välisen solidaarisuuden eurooppalainen teemavuosi”. Otavan Opiston suunnitelmissa koko lukuvuoden jatkuva ilmiö näyttäisi kuitenkin olevan hieman laajempi ja abstraktimpi: hyvä elämä.

Lukion tämänhetkisestä opetussuunnitelmasta käyttökelpoisimmaksi yhtymäkohdaksi ovat osoittautuneet aihekokonaisuudet: Aktiivinen kansalaisuus ja yrittäjyys, Kestävä kehitys ja hyvinvointi, Kulttuuri-identiteetti ja monikulttuurisuus, Teknologia ja yhteiskunta sekä Viestintä- ja mediaosaaminen.

”Lukiokoulutuksen kehittämisen toimenpide-ehdotuksia valmistelevan työryhmän muistion” (OKM, 25.11.2010) mukaan opiskelijalla tulee olla oikeus laatia oma ops niin, että se tukee yksilöllisiä valintoja ja mahdollistaa opiskelun muiden koulutuksenjärjestäjien kautta. Tämä luo yhteyksiä eri kouluasteiden, samoin opiskelu- ja työelämän välille.

Yleissivistyksen määrittelyssä on tietolähtöisten määritelmisen ohella otettava huomioon tiedon käyttö- ja tuottamistapojen tuntemuksen tärkeys. ”Se ei […] voi perustua vain yhden tyyppisen tiedon hallinnalle vaan keskeistä on tasapaino, harmonia, eri tiedonalojen kesken” (s.17).

”Moderni oppimisympäristö-ajattelu […] korostaa oppimista tapahtuvan myös koulutilojen ulkopuolella […] painotetaan opiskelijan omaa aktiivisuutta ja itseohjautuvuutta, ongelmakeskeistä ja opetusta eheyttävää lähestymistapaa, opiskeluprosessin kokonaisvaltaisuutta […]. Kyse on ennen kaikkea didaktisesta muutoksesta, jossa korostuvat oppijakeskeinen, oppijalähtöinen tutkiva oppiminen, sosiaalisessa vuorovaikutuksessa tapahtuva yhteistoiminnallinen ja yhteisöllinen oppiminen sekä opetus- ja oppimistilanteiden kaikkiallisuus” (s.34).

Muistion mukaan lukion tulisi luoda paremmat edellytykset integroituneelle tietokokonaisuuksien synnylle. Mm. aihekokonaisuuksia ei tällä hetkellä hyödynnetä riittävästi eikä niillä ole eheyttävää vaikutusta (s.37). Työryhmä ehdottaa, että oppiaineet ryhmitellään luonteeltaan samantyyppisiin kokonaisuuksiin, joiden sisältä opiskelija valitsee säädetyn laajuiset opinnot. Yleissivistyksen tulee vahvistaa tietoja, taitoja ja valmiuksia seuraavilla osa-aluilla:
– matematiikka
– luonnontieteet
– äidinkieli ja vieraat kielet
– etiikka/ uskonto/ elämänkatsomus
– kulttuuri ja historia
– taiteet ja liikunta
– yhteiskunta

Sateenvarjoilmiön, tämänhetkisen ops:n aihekokonaisuuksien sekä muistiosta nousevien näkökulmien ohella lukuvuoden 2011-2012 ilmiöt on tarkoitus sitoa Opiston eri koulutuskokonaisuuksiin ja yhteistyötahoihin jo suunnitteluvaiheesta alkaen.

Tietoja Tiina Airaksinen

Kehittämispäällikkö Otavan Opistolla. Yleissivistävän koulutuksen kehittämistoiminta; kehittämishankkeet, konsultointi; pedagoginen täydennyskoulutus; oppimisen tulevaisuuden tutkimus, (laadullinen) ennakointi; Opetussuunnitelmat-yksikön vetäjä. Tausta: aineenopettaja (ue, ps), etäopettaja, verkkopedagogi, etäopetuksen ja ilmiöpohjaisen oppimisen edelläkävijä, oppikirjailija.
This entry was posted in oppiminen and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Yksi vastaus artikkeliin: Ops ja sateenvarjoilmiö 2011-2012?

  1. Paluuviite: Katsaus Verkkopedagongin vuoteen: Pedagoginen täydennyskoulutus, lukion tulevaisuus ja ilmiöpohjainen oppiminen kiinnostavat | Verkkopedagongi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s