Tulevaisuuden lukio

Kokonaisvaltainen oppiminen, oppiainerajojen ylittäminen ja ilmiöpohjaisuus nousevat esiin, kun lukion tulevaisuutta pohtivat panelistit keskustelevat lukion tehtävästä ja tarkoituksesta. Autenttista ongelmalähtöisyyttä pidetään toivottavana ja todennäköisenä tulevaisuutena.

Lukion tulevaisuus -teesit kuuluvat Oppimisen tulevaisuus 2030 -barometrin seurantakierrokselle rakennettuun lukion tulevaisuutta koskevaan täydennysosaan. Teesit liityvät samoihin neljään näkökulmaan kuin pääbarometrin teesitkin: 1. Arvot, päämäärä ja tavoitteet, 2. Tieto, taito ja oppiminen, 3. Toiminta, yhteisö ja koulu sekä 4. Toimintaympäristö.

Näistä näkökulmista muodostettiin 12 lukioteesiä. Nostin kolme näistä teeseistä esitykseeni 9.9.2011 Opetushallituksen etälukiopäivässä. Teesit käsittelivät lukion tarkoitusta, tiedon tuottamista ja lukioverkkoa. Näiden kolmen, samoin kuin useiden muidenkin barometrin teesien kommenteista esiin nousevat talouskysymys, kysymys lukion tehtävästä ja tarkoituksesta sekä sen roolista oppimisen foorumina, kysymys sosiaalisen median vaikutuksesta tiedon tuottamiseen sekä kysymys siitä, mitä (yleis)sivistys merkitsee ja mikä on nykyinen sivistyskäsitys.

Lukion tulevaisuutta koskevan dialogin purku on vielä alkuvaiheessa. Sivistyskäsityksen ympärillä käytävän keskustelun ohella kiinnostaisi ainakin arvioida lukiota oppimisen sosiaalisena välineenä ja foorumina.

Kirjoitin Etälukiopäivän esitykseni puheet tekstiksi ja vein scribdiin, diat ovat slidesharessa.

Tietoja Tiina Airaksinen

Kehittämispäällikkö Otavan Opistolla. Yleissivistävän koulutuksen kehittämistoiminta; kehittämishankkeet, konsultointi; pedagoginen täydennyskoulutus; oppimisen tulevaisuuden tutkimus, (laadullinen) ennakointi; Opetussuunnitelmat-yksikön vetäjä. Tausta: aineenopettaja (ue, ps), etäopettaja, verkkopedagogi, etäopetuksen ja ilmiöpohjaisen oppimisen edelläkävijä, oppikirjailija.
This entry was posted in oppiminen and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Yksi vastaus artikkeliin: Tulevaisuuden lukio

  1. Paluuviite: Katsaus Verkkopedagongin vuoteen: Pedagoginen täydennyskoulutus, lukion tulevaisuus ja ilmiöpohjainen oppiminen kiinnostavat | Verkkopedagongi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s