Lukiolla on tulevaisuus, selviää Lukion tulevaisuus 2030 -raportista

Toinen koulu, toinen maailma. Lukion tulevaisuus 2030 on osa Oppimisen tulevaisuus 2030 -barometrin toista kierrosta. Siinä missä Oppimisen tulevaisuudesta keskustelee kaksi asiantuntijapaneelia, lukion tulevaisuutta pohtimassa on myös pääosin lukioiden opettajista koostuva haastajapaneeli.

Panelistit ottavat kantaa omasta asiantuntijuudestaan käsin seuraaviin aihealueisiin: 1. Lukion tarkoitus, 2. Koko ikäluokan koulutus, 3. Tiedon tuottaminen ja jakaminen, 4. Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen, 5. Valinnaisuus, 6. Tieto- ja viestintätekniikka, 7. Arviointi, 8. Opettajuus, 9. Tehokkuus, 10. Globaalisuus, 11. Lukioverkko sekä 12. Akateeminen polku. Lukiota koskevat tulevaisuusteesit kattavat samat neljä ilmiökenttää kuin oppimisen tulevaisuuskin: ”Teesit siitä, minkälaisia ovat oppimaan oppimisen taidot tulevaisuudessa, kuvaavat oppimisen psykodynamiikkaa. Kouluinstituutiota tarkastelevat väitteet siitä, miten koulu ja opettajaprofessio kehittyvät ja muuttuvat vuoteen 2030 mennessä. Merkityksellisiä ovat luonnollisesti myös muutokset koulun toimintaympäristössä. Sitä kautta päästään jäljille siitä, millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan. Yhtä tärkeää on tunnistaa, mihin arvoihin ja arvostuksiin pohjautuen tulevissa yhteisöissä ja yhteiskunnissa tehdään valintoja ja päätöksiä.” (s. 122)

Tulosten perusteella lukio näyttäisi olevan valmis muutoksiin ja uudistukseen. Usean teesien kohdalla pohditaan sivistyskäsitystä ja määritelmää (yleis)sivistykselle, ja sitä kautta keskustellaan samalla lukion tehtävästä ja tarkoituksesta. Näiden lisäksi usein esiin nouseva teema on opettaprofession haasteet, opettajuuden muutos ja opettajan osaamisen tulevaisuus.

Kysymykset sivistyksestä, lukion tehtävästä ja opettajuudesta kytkeytyvät myös kysymykseen lukioverkosta: miten ja missä opetus käytännössä järjetetään. Teema liittyy edelleen myös kysymykseen tasa-arvosta. Sen nähdään liittyvän yhtäältä opetuksen alueelliseen saatavuuteen ja toisaalta opiskelijoiden oikeudenmukaiseen ja tasavertaiseen kohteluun.

Näiden teemojen lisäksi tutkija Anita Rubin nosti opetusneuvos Irmeli Halisen haastattelussa Lukiopäivillä 3.11.2011 esiin turvallisuusteeman. Lisäksi Anita Rubin painotti varsin huojentavaa tulosta: lukiolla on tulevaisuus ja yleissivistävälle koulutukselle on tarve – mutta lukion pitää miettiä ja tarkentaa sen suunta ja tarkoitus.

Lukion tulevaisuus 2030 -raportti julkistettiin Lukiopäivillä 3.11.2011, ja se on luettavissa sekä Opetushallituksen että Otavan Opiston sivuilla.

Tietoja Tiina Airaksinen

Kehittämispäällikkö Otavan Opistolla. Yleissivistävän koulutuksen kehittämistoiminta; kehittämishankkeet, konsultointi; pedagoginen täydennyskoulutus; oppimisen tulevaisuuden tutkimus, (laadullinen) ennakointi; Opetussuunnitelmat-yksikön vetäjä. Tausta: aineenopettaja (ue, ps), etäopettaja, verkkopedagogi, etäopetuksen ja ilmiöpohjaisen oppimisen edelläkävijä, oppikirjailija.
This entry was posted in oppiminen and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

2 vastausta artikkeliin: Lukiolla on tulevaisuus, selviää Lukion tulevaisuus 2030 -raportista

  1. Paluuviite: Lukiolla on tulevaisuus | Hyberhyppy – TVT:llä tuloksiin

  2. Paluuviite: Ops- ja kompetenssipohjaa ilmiöpohjaiselle lukuvuodelle | Verkkopedagongi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s