Lukuvuoden 2012-2013 ilmiöt

Lukuvuoden 2012-2013 ilmiöt ajoittuvat ja jaksottuvat Otavan Opiston Nettilukion kuusijaksojärjestelmän mukaan. Kunkin jakson ilmiö nousee tietyltä todellisuuden kehältä. Lukuvuoden yläotsikkona on Kestävä kehitys. Ilmiöden otsikot ja tavoitteet ovat:

1. Kuka minä olen?
Minä: Ulottuvuuteen sisältyy itsetuntemukseen ja elämänhallintaan liittyviä teemoja sekä metakognitiivisia taitoja, välineitä, joiden kautta minä on suhteessa ympäristöönsä.

2. Kaupungit ja maisema
Lähiympäristö: Minä on kanssakäymisessä lähiympäristönsä kanssa ja oppii vuorovaikutukseen ja vaikuttamiseen liittyviä taitoja.

3. Hiljaisia vaikuttajia ja suuria ajattelijoita
Yhteiskunta: Minä saa tukea sosiaaliseen ja taloudelliseen vastuuseen sekä yhteiskunnalliseen päätöksentekoon ja vaikuttamiseen.

4. Kulttuurit ja kielet
Kulttuuri: Minä hahmottaa suhdettaan omaan kulttuuritaustaansa ja -identiteettiinsä sekä kunnioittaa kulttuurien monimuotoisuutta.

5. Löytöretkikunta!
Luonto ja ympäristö: Minä rakentaa omaa luontosuhdettaan ja oppii ympäristövaikuttamiseen liittyviä taitoja.

6. Tieto ja totuus
Todellisuuden rakenne: Eri tieteen- ja taiteenalojen tuottama tieto tukee minän maailmankuvan muodostamista. Teoreettinen tieto on välttämätöntä kunkin tieteenalan peruskäsitteistön ja tieteellisen ajattelutavan, tiedonrakentelun ja kumuloituvan tiedon ymmärtämisessä.

Lukiokoulutuksen opetussuunnitelma luettiin ”värittäen” läpi. Toisin sanoen jokaiselle kehälle annettiin oma värinsä, jolla ops:n yleiset ja oppiainekohtaiset tavoitteet ja sisällöt merkittiin. Koonnista saadun matriisin perusteella kurssit sijoitettiin kurssitarjottimella siihen jaksoon/ilmiöön, jonka ytimessä kyseisen kurssin sisällöt olivat. Näin opiskelijalla säilyy samalla oikeus suorittaa kurssi jaksoon sidottuna ryhmäkurssina tai kokonaan tai osin ilmiöpohjaisesti.

Käytännössä yksittäiset ilmiöt toteutetaan niin, että kutakin ilmiötä suunnittelemassa on opiskelijoiden oppimisprosessin ohjaamiseen keskittyvän pedagogin lisäksi moninäkökulmainen opettajatiimi. Tiimi koostuu paitsi eri oppiaineiden myös yhteistyöoppilaitosten opettajista. Opettajatiimi vaihtuu ilmiöittäin mutta pedagogi, kestävän kehityksen kummi ja koordinaattori pysyvät samoina koko lukuvuoden ajan, mikä mahdollistaa eheän oppimisprosessin myös useassa ilmiöissä mukana oleville opiskelijoille. Olennaista on myös läpi lukuvuoden jatkuva yhteistyö aineenopettajien kanssa sekä aineenopettajan tuki yksittäisten opiskelijoiden oppimispolulla.

Tietoja Tiina Airaksinen

Kehittämispäällikkö Otavan Opistolla. Yleissivistävän koulutuksen kehittämistoiminta; kehittämishankkeet, konsultointi; pedagoginen täydennyskoulutus; oppimisen tulevaisuuden tutkimus, (laadullinen) ennakointi; Opetussuunnitelmat-yksikön vetäjä. Tausta: aineenopettaja (ue, ps), etäopettaja, verkkopedagogi, etäopetuksen ja ilmiöpohjaisen oppimisen edelläkävijä, oppikirjailija.
This entry was posted in oppiminen and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Yksi vastaus artikkeliin: Lukuvuoden 2012-2013 ilmiöt

  1. Paluuviite: Lukuvuosien 2013-2016 ilmiö- ja ryhmäkurssisuunnittelua | Verkkopedagongi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s