Lukuvuosien 2013-2016 ilmiö- ja ryhmäkurssisuunnittelua

Syksyllä 2016 perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa siirrytään opiskelemaan uusien opetussuunnitelmien mukaan. Yleissivistävän koulutuksen osalta nyt onkin mielekästä tehdä vanhojen ops:ien viimeistä kolmivuotissuunnitelmaa. Näin pystyy hahmottamaan, mitä vielä haluaa ja ehtii opettaa ja kokeilla vanhojen ops:ien mukaan, samalla vuotuista lv-rakenteluaikaa vapautuu vaikkapa juuri uusien ops:ien alueelliseen ja paikalliseen suunnittelutyöhön.

Syksyllä 2013 Otavan Opistossa siirrytään opiskelemaan muutaman vuoden kuusijaksokokeilun jälkeen viidessä jaksossa. Muutos aiheuttaa päivityksen myös ilmiökehiin (ilmiökehistä ks. blogiteksti 17.5.2012): lähiympäristö- ja yhteiskunta-kehät yhdistettiin yhdeksi ”Yhteisö ja yhteiskunta” -kehäksi. Uuden kehän tavoitelause kirjoitettiin uusiksi, samalla myös muiden kehien nimiä ja tavoitelauseita päivitettiin hieman:

1. Minä: Ulottuvuuteen sisältyy itsetuntemukseen ja elämänhallintaan liittyviä teemoja sekä metakognitiivisia taitoja, välineitä, joiden kautta minä on suhteessa ympäristöönsä.
2. Yhteisö ja yhteiskunta: Minä saa tukea sosiaaliseen ja taloudelliseen vastuuseen sekä yhteiskunnalliseen päätöksentekoon ja vaikuttamiseen, ja oppii vuorovaikutukseen liittyviä taitoja.
3. Kulttuuri: Minä hahmottaa suhdettaan omaan kulttuuritaustaansa ja -identiteettiinsä sekä kunnioittaa kulttuurien monimuotoisuutta.
4. Luonto ja ympäristö: Minä rakentaa omaa luontosuhdettaan ja oppii ympäristövaikuttamiseen liittyviä taitoja.
5. Todellisuuden rakenne: Eri tieteen- ja taiteenalojen tuottama tieto ohjaa minän maailmankuvan muodostamista. Peruskäsitteistöjen ja teoreettisen tiedon ymmärtäminen tukee tiedonrakentelua.

Lukion ops, kurssien tavoitteet ja sisällöt luettiin viime vuonna värittäen läpi (ks. blogiteksti 17.5.2012). Näin hahmoteltiin, minkä kurssien sisällöt liittyvät millekin ilmiökehälle – jokainen kurssi pyrittiin sijoittamaan vähintään kahdelle kehälle. Nyt myös tätä väritystä päivitettiin uudistuneiden kehien myötä. Samalla väritykseen lisättiin valtakunnallisten ja koulukohtaisten syventävien kurssien tavoitteet ja sisällöt. Väritys purettiin oppiaineittain ilmiökehäkohtaiseen taulukkoon, jonka avulla voi hahmottaa vaikkapa kiinnostavia kurssiyhteyksiä.

Edellä kuvattujen työvaiheiden pohjalta opettajille avataan kolmivuotisen kurssitarjottimen runko. Kurssit sijoitetaan tarjottimelle siten, että mielekkään suoritusjärjestyksen lisäksi suunnittelussa huomioidaan ilmiökehät ja siten oppiaineiden yhteistyömahdollisuudet. Kurssitarjottimen runko on taulukko, jossa on lukuvuosien 2013-2016 pohjien lisäksi mukana on myös kuluvan lukuvuoden 2012-2013 ilmiöt ja kurssit. Kunkin lukuvuoden ylärivillä näkyy vuositeema sekä ilmiökehät otsikkoineen. Näiden alle on listattu oppiaineyhteydet ops-värityksen pohjalta. Oppiaineriveille merkitään, mitä kursseja milloinkin opiskellaan.

Ops:n väritys
Kurssikoodien siirto oppiaineittain ilmiökehille
Pohja kolmivuotiselle, ilmiöpohjaiselle kurssitarjottimelle

Tietoja Tiina Airaksinen

Kehittämispäällikkö Otavan Opistolla. Yleissivistävän koulutuksen kehittämistoiminta; kehittämishankkeet, konsultointi; pedagoginen täydennyskoulutus; oppimisen tulevaisuuden tutkimus, (laadullinen) ennakointi; Opetussuunnitelmat-yksikön vetäjä. Tausta: aineenopettaja (ue, ps), etäopettaja, verkkopedagogi, etäopetuksen ja ilmiöpohjaisen oppimisen edelläkävijä, oppikirjailija.
This entry was posted in oppiminen and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s